miércoles, 6 de noviembre de 2013

Aprenentatge Cooperatiu

Tal i com ens diu l’informe Delors (1996)1, podríem dir que l’aprenentatge cooperatiu és una metodologia adequada per tal que l’alumnat:
- aprengui a conèixer: és a dir, desenvolupi totes les capacitats necessàries per al seu creixement intel·lectual.
- aprengui a fer: és a dir, exerciti adequadament les habilitats i els procediments que li calen per aprendre.
- aprengui a conviure: és a dir, adquireixi tot un seguit de valors, de principis ètics i d’habilitats socials que el preparin per viure en una societat democràtica i…per millorar-la.
- aprengui a ser : és a dir, conegui i valori la pròpia persona, analitzi les pròpies emocions i respecti i estimi als altres.

Però en la última sessió realitzada vaig observar clarament que als alumnes els hi costa treballar de manera cooperativa, no estan acostumats a treballar en grup, entenc que és una cosa nova per ells i que he d'anar poc a poc perquè es vagin adaptant a aquesta nova metodologia. M'he adonat que per treballar de forma sistemàtica a treballar de manera cooperativa s'ha de fer alguna cosa més que treballar en equip. El treball en equip no només és un recurs per ensenyar, sinó també un contingut més que els alumnes han d'aprendre.

Segons Pujolàs (2008)2 "que el aprendizaje cooperativo sea efectivo depende de la cantidad de tiempo que los alumnos trabajen en equipo y de la calidad de dicho trabajo" (p. 301).

A partir de tot això, per intentar millorar la qualitat de treball cooperatiu dels meus alumnes, incideixo en donar-los una sèrie de pautes. Algunes són les següents:
-Posar-se d'acord sobre el que cal realitzar.
-Demanar ajuda i ajudar quan m’ho demanin.
-Compartir idees.
-Escoltar: el què es diu / el què es vol dir.
-Confrontar opinions.
-Pensar quan s’han liderar el grup  o moderar les discussions
-Acceptar les decisions d’un altre o del grup quan sigui necessari. 
 _____________________________________________________________
1. Delors, J. (1996).La Educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana. Ediciones UNESCO.
2. Pujolàs, P. (2008). Ideas Claves. El aprendizaje cooperativo. Graó 

No hay comentarios:

Publicar un comentario