Tal i com ens diu l’informe
Delors (1996)1, podríem dir que l’aprenentatge cooperatiu és una metodologia
adequada per tal que l’alumnat:
- aprengui
a conèixer: és a
dir, desenvolupi totes les capacitats necessàries per al seu creixement
intel·lectual.
- aprengui
a fer: és a dir,
exerciti adequadament les habilitats i els procediments que li calen per
aprendre.
- aprengui
a conviure: és a
dir, adquireixi tot un seguit de valors, de principis ètics i d’habilitats
socials que el preparin per viure en una societat democràtica i…per
millorar-la.
- aprengui a ser : és a dir, conegui i valori
la pròpia persona, analitzi les pròpies emocions i respecti i estimi als
altres.
Però en la última sessió realitzada vaig observar clarament que als alumnes els hi costa treballar de manera cooperativa, no estan acostumats a treballar en grup, entenc que és una cosa nova per ells i que he d'anar poc a poc perquè es vagin adaptant a aquesta nova metodologia. M'he adonat que per treballar de forma sistemàtica a treballar de manera cooperativa s'ha de fer alguna cosa més que treballar en equip. El treball en equip no només és un recurs per ensenyar, sinó també un contingut més que els alumnes han d'aprendre.
Segons Pujolàs (2008)2 "que el aprendizaje cooperativo sea efectivo depende de la cantidad de tiempo que los alumnos trabajen en equipo y de la calidad de dicho trabajo" (p. 301).
A partir de tot això, per intentar millorar la qualitat de treball cooperatiu dels meus alumnes, incideixo en donar-los una sèrie de pautes. Algunes són les següents:
-Posar-se d'acord sobre el que
cal realitzar.
-Demanar ajuda i ajudar quan m’ho
demanin.
-Compartir idees.
-Escoltar: el què
es diu / el què es vol dir.
-Confrontar opinions.
-Pensar
quan s’han liderar el grup o moderar les
discussions
-Acceptar les decisions d’un
altre o del grup quan sigui necessari.
_____________________________________________________________
1. Delors,
J. (1996).La Educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión
Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana. Ediciones
UNESCO.
2. Pujolàs, P. (2008). Ideas Claves. El aprendizaje cooperativo. Graó
No hay comentarios:
Publicar un comentario