martes, 3 de diciembre de 2013

Disseny del material: Sessió per treballar la comprensió

Continuo en l’aplicació de les fases 7, Disseny i elaboració del material i 8, Aplicació d’un material en el context d’aula, de manera simultània. El fet d’anar fent-lo a l’hora m’ajuda amb l’elaboració del material. Les conclusions que trec com a conseqüència de les respostes i manera de treballar dels nens a cadascuna de les aplicacions del material m’ajuden a elaborar la següent i marcar l’aspecte que vull fomentar.

Aquesta setmana arreu d’observar les dificultats lectores i de comprensió de problemes m’he centrat en elaborar una sessió on es treballi la primera fase de resolució de problemes plantejada per Polya . Aquest autor, considerat per molts el pare de l’heurística matemàtica, va establir 4 fases en la resolució de problemes1.

1. Comprendre el problema: Quina és la incògnita?, Quines són les dades necessàries per resoldre’l?
2. Concebre un pla: T’has trobat amb un problema semblant?, Coneixes un problema relacionat amb aquest?, Podria enunciar el problema d’una altra forma?
3. Executar un pla: Són correctes els passos donats?
4. Revisar la solució obtinguda: Pots verificar el resultat?, Pots verificar el raonament?

En aquesta sessió ens centrarem en la comprensió amb l’ objectiu de:
-Comprendre el text i analitzar les dades.
-Preveure i raonar sobre els possibles resultats. 

Us deixo una mostra en imatges d'algunes activitats plantejades en aquesta sessió:



















____________________________________________________________

1. García, A., González, C.  I  Sáenz,  O. (1998). Estrategias operativas en la resolución de problemas matemáticos en el ciclo medio de la E.G.B. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias 6 (3), 251-264. Campus Universitario de Cartuja. Granada.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario